Пн - Пт 09:00 - 18:00
  • UA
  • RU

Інспектування у сфері пожежної безпеки: переваги для замовників

Мабуть, мало хто знає (сподіваємося, це припущення не стосується спеціалістів у галузі пожежної безпеки), але 01.07.2015 року у сфері систем протипожежного захисту сталася знакова подія. Наказом Мінрегіону України від 13.11.2014 р. №312 було затверджено
ДБН В.2.5-56:2014 «Системи протипожежного захисту» (посилання ось тут https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v0312858-14#Text ), який докорінно змінив підходи в окремих питаннях цього напряму.

Так, одним із яскравих прикладів нововведень цих державних будівельних норм стало залучення до перевірки відповідності систем протипожежного захисту представників інспекційного органу, який може виступати у якості третьої сторони згідно з ДСТУ ІSО/ІЕС 17020. Нагадаємо, до вказаного часу участь у прийнятті до експлуатування систем протипожежного захисту була виключною прерогативою представників державного пожежного нагляду.

Якщо порахувати, то 1 липня цього року виповниться вже шість років з моменту офіційного «народження» поняття інспектування та оцінки відповідності у сфері пожежної безпеки. Цей час можна було б вважати достатнім для закріплення інституту «оцінки відповідності» в галузі пожежної та техногенної безпеки на теренах України, однак для замовників будівництва, які найчастіше не є спеціалістами у сфері пожежної безпеки, поняття  «інспекційний орган» і «третя сторона», на жаль, залишаються і досі не зрозумілими та розкритими.

Відповідно, і переваги, які вони дозволяють досягти, не використовуються у повному їх розумінні.

На фоні негативної тенденції зі збільшення кількості пожеж на об’єктах, розміру нанесених ними збитків як власникам, так і навколишньому середовищу, а тим паче, кількості загиблих людей, втрата цих переваг є знаковою.

У цій публікації ми спробуємо заповнити існуючі білі плями та розкрити простими словами зазначені вище поняття і надати нарешті відповіді на питання «Що це власне за інспектування та третя сторона?» та «Навіщо це мені потрібно?».

Отже, рухаємося по порядку:

Інспекційний орган у сфері пожежної безпеки – це компанія, яка здійснює інспектування (перевірку) систем протипожежного захисту, вогнезахисту, об’єктів, які будуються та експлуатуються, проектної документації. Для визнання інспекційним органом однієї назви не достатньо: компанія повинна розробити та впровадити у себе систему якості, що відповідатиме міжнародному стандарту, пройти акредитацію в Національному агентстві з акредитації України та отримати відповідний Атестат. Процедура це доволі довга, не дешева і достатньо складна. Слід зазначити, що після акредитації щороку відбуваються планові нагляди для підтвердження компетентності органу та його відповідності заявленим критеріям.

Третя сторона – це Інспекційний орган, який є незалежний від усіх залучених сторін, тобто не займається проектуванням, монтуванням систем протипожежного захисту, не проводить експертизу проектної документації тощо. Також юридично він не пов’язаний з іншими сторонами (наприклад, кінцевими бенефіціарами). Власне, незалежністю від всіх сторін третя сторона у сфері пожежної безпеки відрізняється від поняття третьої сторони у юридичному розумінні (на стороні позивача або відповідача).

Навіщо це все потрібно? Здавалося б, що все і так уже давно відпрацьовано і винаходити велосипед знову не потрібно, адже сертифіковані проектанти зробили проект на влаштування систем протипожежного захисту, сертифікований експерт перевірив проект на відповідність вимогам державних будівельних норм, правил та стандартів в частині пожежної безпеки, а компанія, яка має ліцензію ДСНС, провела монтаж – таким чином, все гаразд, пожежна безпека забезпечена належним чином. Але ж ні, бо інспектування є саме тією ланкою у саморегулівній системі ринку, яка дозволяє виявляти та усувати недоліки на різних етапах реалізації об’єкту самими її учасниками, без залучення державного нагляду та контролю. Без неї вказана система буде неповною, а відповідно, бажана якість може не досягатися.

Помилки можуть бути допущені на будь-якому етапі: не доопрацювали проектанти, експерт не помітив або ж банально (бо правда ця, хоч і гірка, але досить популярна в наш час) закрив очі, компанія, яка робила монтаж, взагалі виконала роботи так, як було їй зручніше, бо  «так ми робимо завжди»

Страждає від того всього сам замовник, у першу чергу. І це потрібно розуміти.

В результаті, виникає ситуація, коли фактично змонтовані системи протипожежного захисту або ж вогнезахист не відповідають ні вимогам норм, ні проектній документації, тобто, по суті є не більше, ніж просто красивим і дорогим (бо платить за все замовник!) муляжом.

Для яскравих ілюстрацій таких «прекрасних шедеврів» по влаштуванню систем і вогнезахисту, ми підібрали для вас підбірку фото з нашого особистого архіву.

Почнемо з вогнезахисту:

Напевно, читання регламенту з виконання робіт є чимось схожим з читанням інструкцій, не всі вважають за потрібне їх читати. Або ж не звертають увагу на ключові вимоги, що в них описані. На цій світлині зафіксовані наслідки  недотримання температурного режиму під час нанесення вогнезахисного засобу.

А ось так «виконується» вимога Правил з вогнезахисту в Україні, а якщо бути конкретнішим, пункт про те, що вогнезахисне покриття не повинне мати тріщин.

 

Сигналізація та оповіщення будуть наступні:

Не секрет, що доволі поширеною є ситуація, коли зміни в архітектурну частину проекту допилюються «по ходу п’єси»

А тут зображено яскравий приклад успішної колаборації проектантів по системам протипожежного захисту і спеціалістів з електротехнічних рішень: досить гарно «працюють в тандемі»!

Улаштування системи димовидалення – доволі поширений варіант серед виконавців, який абсолютно нікого не бентежить.

Патрубки для підключення пересувної пожежної техніки: напевно, створені спеціально для квесту «Підключи до них пожежний автомобіль!»

Ну і ще один варіант з улаштування автоматичних систем пожежогасіння

І може, для когось ці фото і залишаться не більше ніж просто світлинами, але насправді вони, з урахуванням, що таких прикладів можна наводити безліч, сигналізують про величезну проблематику у сфері пожежної безпеки.

Найгірше те, що замовник будівництва, вважатиме, що в нього все гаразд, бо ж він залучив «спеціалістів» та витратив на забезпечення пожежної безпеки (принаймні, він так вважатиме) чималі кошти. А насправді, може скластися ситуація, що вкладати у виправлення цих помилок доведеться в рази більше.

Тому, повертаючись до питання «Навіщо мені потрібен інспекційний орган», можна сказати як мінімум наступне:

  • а) для перевірки виконаних робіт проектній документації та вимогам чинних державних будівельних норм, правил, стандартів,
  • б) для вкладання коштів у ті рішення, які забезпечать належну безпеку на об’єкті, та оплату тільки якісно виконаних робіт,
  • в) для «спокійного сну» та мінімізації ризиків загроз виникнення пожеж на об’єкті і впевненості у їх швидкій ліквідації у випадку, якщо це все таки станеться.

 

 

Залишити відповідь

Увійдіть або заповніть поля нижче. Ваш e-mail не буде опублікований. Обов'язкові поля позначені*