Пн - Пт 09:00 - 18:00
  • UA
  • RU

(UA) Інспектування у сфері пожежної безпеки: переваги для замовників

Извините, этот техт доступен только в “Украинский”. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Мабуть, мало хто знає (сподіваємося, це припущення не стосується спеціалістів у галузі пожежної безпеки), але 01.07.2015 року у сфері систем протипожежного захисту сталася знакова подія. Наказом Мінрегіону України від 13.11.2014 р. №312 було затверджено
ДБН В.2.5-56:2014 «Системи протипожежного захисту» (посилання ось тут https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v0312858-14#Text ), який докорінно змінив підходи в окремих питаннях цього напряму.

Так, одним із яскравих прикладів нововведень цих державних будівельних норм стало залучення до перевірки відповідності систем протипожежного захисту представників інспекційного органу, який може виступати у якості третьої сторони згідно з ДСТУ ІSО/ІЕС 17020. Нагадаємо, до вказаного часу участь у прийнятті до експлуатування систем протипожежного захисту була виключною прерогативою представників державного пожежного нагляду.

Якщо порахувати, то 1 липня цього року виповниться вже шість років з моменту офіційного «народження» поняття інспектування та оцінки відповідності у сфері пожежної безпеки. Цей час можна було б вважати достатнім для закріплення інституту «оцінки відповідності» в галузі пожежної та техногенної безпеки на теренах України, однак для замовників будівництва, які найчастіше не є спеціалістами у сфері пожежної безпеки, поняття  «інспекційний орган» і «третя сторона», на жаль, залишаються і досі не зрозумілими та розкритими.

Відповідно, і переваги, які вони дозволяють досягти, не використовуються у повному їх розумінні.

На фоні негативної тенденції зі збільшення кількості пожеж на об’єктах, розміру нанесених ними збитків як власникам, так і навколишньому середовищу, а тим паче, кількості загиблих людей, втрата цих переваг є знаковою.

У цій публікації ми спробуємо заповнити існуючі білі плями та розкрити простими словами зазначені вище поняття і надати нарешті відповіді на питання «Що це власне за інспектування та третя сторона?» та «Навіщо це мені потрібно?».

Отже, рухаємося по порядку:

Інспекційний орган у сфері пожежної безпеки – це компанія, яка здійснює інспектування (перевірку) систем протипожежного захисту, вогнезахисту, об’єктів, які будуються та експлуатуються, проектної документації. Для визнання інспекційним органом однієї назви не достатньо: компанія повинна розробити та впровадити у себе систему якості, що відповідатиме міжнародному стандарту, пройти акредитацію в Національному агентстві з акредитації України та отримати відповідний Атестат. Процедура це доволі довга, не дешева і достатньо складна. Слід зазначити, що після акредитації щороку відбуваються планові нагляди для підтвердження компетентності органу та його відповідності заявленим критеріям.

Третя сторона – це Інспекційний орган, який є незалежний від усіх залучених сторін, тобто не займається проектуванням, монтуванням систем протипожежного захисту, не проводить експертизу проектної документації тощо. Також юридично він не пов’язаний з іншими сторонами (наприклад, кінцевими бенефіціарами). Власне, незалежністю від всіх сторін третя сторона у сфері пожежної безпеки відрізняється від поняття третьої сторони у юридичному розумінні (на стороні позивача або відповідача).

Навіщо це все потрібно? Здавалося б, що все і так уже давно відпрацьовано і винаходити велосипед знову не потрібно, адже сертифіковані проектанти зробили проект на влаштування систем протипожежного захисту, сертифікований експерт перевірив проект на відповідність вимогам державних будівельних норм, правил та стандартів в частині пожежної безпеки, а компанія, яка має ліцензію ДСНС, провела монтаж — таким чином, все гаразд, пожежна безпека забезпечена належним чином. Але ж ні, бо інспектування є саме тією ланкою у саморегулівній системі ринку, яка дозволяє виявляти та усувати недоліки на різних етапах реалізації об’єкту самими її учасниками, без залучення державного нагляду та контролю. Без неї вказана система буде неповною, а відповідно, бажана якість може не досягатися.

Помилки можуть бути допущені на будь-якому етапі: не доопрацювали проектанти, експерт не помітив або ж банально (бо правда ця, хоч і гірка, але досить популярна в наш час) закрив очі, компанія, яка робила монтаж, взагалі виконала роботи так, як було їй зручніше, бо  «так ми робимо завжди»

Страждає від того всього сам замовник, у першу чергу. І це потрібно розуміти.

В результаті, виникає ситуація, коли фактично змонтовані системи протипожежного захисту або ж вогнезахист не відповідають ні вимогам норм, ні проектній документації, тобто, по суті є не більше, ніж просто красивим і дорогим (бо платить за все замовник!) муляжом.

Для яскравих ілюстрацій таких «прекрасних шедеврів» по влаштуванню систем і вогнезахисту, ми підібрали для вас підбірку фото з нашого особистого архіву.

Почнемо з вогнезахисту:

Напевно, читання регламенту з виконання робіт є чимось схожим з читанням інструкцій, не всі вважають за потрібне їх читати. Або ж не звертають увагу на ключові вимоги, що в них описані. На цій світлині зафіксовані наслідки  недотримання температурного режиму під час нанесення вогнезахисного засобу.

А ось так «виконується» вимога Правил з вогнезахисту в Україні, а якщо бути конкретнішим, пункт про те, що вогнезахисне покриття не повинне мати тріщин.

 

Сигналізація та оповіщення будуть наступні:

Не секрет, що доволі поширеною є ситуація, коли зміни в архітектурну частину проекту допилюються «по ходу п’єси»

А тут зображено яскравий приклад успішної колаборації проектантів по системам протипожежного захисту і спеціалістів з електротехнічних рішень: досить гарно «працюють в тандемі»!

Улаштування системи димовидалення — доволі поширений варіант серед виконавців, який абсолютно нікого не бентежить.

Патрубки для підключення пересувної пожежної техніки: напевно, створені спеціально для квесту «Підключи до них пожежний автомобіль!»

Ну і ще один варіант з улаштування автоматичних систем пожежогасіння

І може, для когось ці фото і залишаться не більше ніж просто світлинами, але насправді вони, з урахуванням, що таких прикладів можна наводити безліч, сигналізують про величезну проблематику у сфері пожежної безпеки.

Найгірше те, що замовник будівництва, вважатиме, що в нього все гаразд, бо ж він залучив «спеціалістів» та витратив на забезпечення пожежної безпеки (принаймні, він так вважатиме) чималі кошти. А насправді, може скластися ситуація, що вкладати у виправлення цих помилок доведеться в рази більше.

Тому, повертаючись до питання «Навіщо мені потрібен інспекційний орган», можна сказати як мінімум наступне:

  • а) для перевірки виконаних робіт проектній документації та вимогам чинних державних будівельних норм, правил, стандартів,
  • б) для вкладання коштів у ті рішення, які забезпечать належну безпеку на об’єкті, та оплату тільки якісно виконаних робіт,
  • в) для «спокійного сну» та мінімізації ризиків загроз виникнення пожеж на об’єкті і впевненості у їх швидкій ліквідації у випадку, якщо це все таки станеться.

 

 

Добавить комментарий

Войдите или заполните поля ниже. Ваш e-mail не будет опубликован. Обязательные поля помечены *