Пн - Пт 09:00 - 18:00
  • UA
  • RU

(UA) Розмежування повноважень МВС та ДСНС у сфері цивільного захисту: прийнято відповідний Закон України

Извините, этот техт доступен только в “Украинский”.

21 квітня 2022 року Верховною Радою України було прийнято Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування повноважень між центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері цивільного захисту, та центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері цивільного захисту», про що йдеться в актуальній інформації в картці проекту Закону України №5847 (далі – ПЗУ 5847).

Слід зазначити, що вказаний ПЗУ 5847 було розроблено з метою розмежування повноважень Міністерства внутрішніх справ України та Державної служби України з надзвичайних ситуацій у сфері цивільного захисту. Зареєстровано у ВРУ ще 12.08.2021 року. Включено до порядку денного перед початком війни, 15 лютого 2022 року.

Необхідність прийняття цього законодавчого акту обґрунтована тим, що до поточного моменту ані в Кодексі цивільного захисту України, ані в інших законодавчих актах не було врегульовано питання в частині визначення повноважень органу, що формує державну політику у сфері цивільного захисту, (на сьогодні, МВС) та органу, що реалізує державну політику у сфері цивільного захисту (мається на увазі ДСНС).

ПЗУ 5847, власне, і передбачено розмежування функцій між цими двома органами державної виконавчої влади.

Враховуючи, що фінального тексту самого Закону України, який було прийнято, у загальному доступі ще немає, а за останніми даними офіційного сайту Верховної Ради України 22 квітня 2022 року текст закону підписано Головою ВРУ та направлено на підпис Президентові України, пропонуємо для вас огляд та аналіз основних положень, ґрунтуючись на тексті ПЗУ 5847 та порівняльній таблиці до другого читання.

Отже,  в основному зміни вносяться безпосередньо до Кодексу цивільного захисту України (далі – Кодекс) та в більшій мірі стосуються саме розподілу повноважень Міністерства внутрішніх справ України і Державної служби з надзвичайних ситуацій України.

Так, саме з цією метою стаття 17 Кодексу, яка раніше поєднувала у собі повноваження центрального органу виконавчої влади, який і забезпечує формування, і реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, викладена у новій редакції та охоплює виключно повноваження центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері цивільного захисту, тобто МВС України.

Також Кодекс для визначення виокремлених повноважень центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері цивільного захисту (ДСНС України) доповнено статтею 171.

Отже, до повноважень Міністерства внутрішніх справ у сфері цивільного захисту Кодекс відносить 15 визначених позицій, які основною мірою стосуються подання на розгляд Кабінету Міністрів України проектів планів у сфері цивільного захисту державного рівня на мирний час та особливий період; формування державної політики з питань створення, утримання та реконструкції фонду захисних споруд цивільного захисту, ведення їх обліку, а також з питань упровадження інженерно-технічних заходів цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки, забезпечення відповідного нормативно-правового регулювання, виконання функцій з нормування в будівництві щодо заходів цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки під час проектування та будівництва; формування державної політики з питань радіаційного і хімічного захисту тощо.

Також до характерних повноважень Міністерства віднесено визначення показників, за якими здійснюється районування території України щодо ризику виникнення надзвичайних ситуацій.

За МВС, окрім інших позицій з нормування та затвердження, закріплюється і затвердження порядку організації виконання піротехнічних робіт, пов’язаних із знешкодженням вибухонебезпечних предметів, що залишилися на території України після воєн, сучасних боєприпасів та підривних засобів (крім вибухових пристроїв, що використовуються в терористичних цілях), крім територій, які надані для розміщення і постійної діяльності військових частин, установ, військових навчальних закладів, підприємств та організацій Збройних Сил України, інших військових формувань, а також порядку взаємодії під час виконання таких робіт.

Щодо ДСНС України, то за цією службою як центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, Кодексом закріплено 62 позицій з повноваженнями.

Крім загальних повноважень з формування планів, здійснення оповіщення та інформування центральних і місцевих органів виконавчої влади про загрозу виникнення надзвичайних ситуацій, проведення підготовки органів управління функціональних і територіальних підсистем єдиної державної системи цивільного захисту та їх ланок, а також закріплених за ДСНС раніше повноважень, можна виокремити надання Державній службі з надзвичайних ситуацій України повноважень не лише по здійсненню державного нагляду (контролю) у сфері пожежної та техногенної безпеки щодо виявлення та запобігання порушенню вимог законодавства органами та суб’єктами господарювання, аварійно-рятувальними службами, іншими юридичними особами, а й здійснення державного нагляду (контролю) за додержанням вимог пожежної та техногенної безпеки під час проведення робіт із будівництва будівель та споруд, крім об’єктів будівництва класу СС1, площа яких не перевищує 300 квадратних метрів (за винятком об’єктів, вбудованих у будівлі), а також крім індивідуальних (садибних) житлових будинків, садових, дачних будинків, господарських (присадибних) будівель і споруд, індивідуальних гаражів.

Таким чином, ДСНС України повертає собі повноваження по здійсненню перевірок під час будівництва об’єктів (нагадаємо, раніше вона цього робити не мала права).

Також відповідно до ПЗУ 5847 центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері цивільного  захисту, бере участь у розробленні положень, інструкцій та інших нормативних документів, що розробляються суб’єктами господарювання з питань пожежної та техногенної безпеки, бере участь у формуванні державного оборонного замовлення, виконує піротехнічні роботи, пов’язані із знешкодженням вибухонебезпечних предметів, що залишилися на території України після воєн, сучасних боєприпасів та підривних засобів (крім вибухових пристроїв, що використовуються в терористичних цілях), крім територій, які надані для розміщення і постійної діяльності військових частин, установ, військових навчальних закладів, підприємств та організацій Збройних Сил України, інших військових формувань та інші.

Слід зазначити, що згідно з положеннями ПЗУ 5847 до системи центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, входять сили цивільного захисту, заклади освіти та наукові установи, заклади охорони здоров’я (медичні підрозділи), що належать до сфери його управління.

Закон України набирає чинності з дня, наступного за днем його опублікування, а для опублікування він повинен бути підписаний Президентом України.

Очікуємо на подальшу інформацію та знайомство з офіційним текстом прийнятого Закону України.