9:00 - 18:00

Ми працюємо: Пон. - П'ятн.

068 793-72-67

Телефонуйте для консультації

Хто в “групі ризику”?

Періодичність наглядуу сфері поежної і техногенної безпекиStatus quo

Одним з документів, який “не залишає байдужими” вітчизняних підприємців (і не тільки їх), є постанова Кабінету Міністрів України від 29 лютого 2012 р. №306 “Про затвердження критеріїв, за якими оцінюється ступінь ризику від провадження господарської діяльності та визначається періодичність здійснення планових заходів державного нагляду (контролю) у сфері техногенної та пожежної безпеки”. Як сам текст цих самих “Критеріїв”, так і досвід застосування зазначеного нормативно-правового акта спричиняють багато “питань”, якщо не сказати “нарікань”.

Один з моментів, які так чи інакше вже не відповідають вимогам сьогодення – це той факт, що всі об’єкти поділено на категорії з “високим”, “середнім” та “низьким” ступенем ризику. Принципову невірність такого підходу зумовлено в тому числі й тим фактом, що навіть чинний до цього часу ГОСТ 12.1.004-91 ССБТ. Пожарная безопасность. Общие требования – нормує гранично допустиму ймовірність виникнення пожежі, до якої ризик прямо пропорційний.

До того ж, як відомо, розрахункове значення ризику – це фундаментальна засада для визначення умов страхування від пожежних ризиків зарубіжними страховими компаніями. Не секрет, що такі компанії часто-густо страхують об’єкти, що будуються в Україні за рахунок іноземних інвестицій і, відповідно, вимагають (можуть вимагати) не тільки актів обстеження стану забезпечення пожежної безпеки і справності систем протипожежного захисту, але й дійсного значення пожежного ризику.

Досвід спілкування з вітчизняними страховиками свідчить, що вони (принаймні, в більшості своїй) до цього ще не готові, але зміна такої ситуації, на наше переконання – лише справа часу.

Дуже багато спірних моментів у правильності віднесення суб’єктів господарської діяльності до однієї з названих категорій фактично виходячи з їх виду. Так, наприклад, ті самі висотні будинки автоматично “підпадають” під категорією об’єктів з високим ступенем ризику незалежно від того, наскільки ефективні системи їх протипожежного захисту.

Відповідно, періодичність “псування нервів” їх власникам інспекторським складом ДСНС однакова, незалежно від ступеня захищеності об’єктів, що належать їм (щоправда, є різного роду “мораторії”, але це вже предмет окремої розмови).

Вартий уваги також той момент, що до категорії суб’єктів з високим степенем ризику віднесено всіх тих, хто виконує роботи (надає послуги) протипожежного призначення. Який “особливий” ризик може бути, наприклад, у випадку, коли 2-3 людини сидять в офісному приміщенні за комп’ютером і “малюють” проекти систем пожежної сигналізації, уявити важко. Але нехай це (поки що) залишається на совісті розробників цього документа…

Майбутній крок уперед

Водночас, є підстави для оптимізму: названі, а також інші недоліки чинного документа зумовили той факт, що “360-у” постанову таки “переробляють”. Наразі в мережі “Internet” можна знайти чергову редакцію проекту нормативно-правового акта, який передбачається прийняти їй на заміну. Безумовно, збільшення “відкритості” процесів розроблення таких документів дає плоди. Так, наприклад, у порівнянні з попередньою редакцією з переліку суб’єктів господарювання з високим ступенем ризику “зникли” ті, які надають ці самі послуги протипожежного призначення.

Також неможна не відмітити, що наразі введено не тільки якісні поняття ступенів ризику, але й чисельні значення ризику, які є підставою для віднесення “свічних заводиків” до тієї чи іншої категорії. Іншими словами, здійснивши відповідні розрахунки, можна “поборотися” з “професійними супротивниками самозаймань”.

Як ці самі ризики розраховувати – то окреме питання, про яке ми поговоримо нижче. Наразі в проекті постанови вказується, що розрахунок ризику має здійснюватись “відповідно до методик, затверджених у Порядку, встановленому МВС”.

Сподіваємося, що якщо не громадськість, то фахівці Державної регуляторної служби або Міністерства юстиції з’ясують, який стосунок зазначене Міністерство має до затвердження нормативно-технічних документів і наскільки подібні формулювання відповідають Положенню про нього. Ми ж переконані, що справедливість таки візьме гору і в будь-якому разі все йтиме “цивілізованим” шляхом.

Світло в кінці тунелю

Так чи інакше, методик розрахунку пожежних ризиків національного рівня (наприклад, таких, які затверджено національним органом зі стандартизації) в Україні наразі не існує. Водночас, існує ряд установ, які ці ризики рахують за “власними” методиками. До того ж, силами небайдужих фахівців вже розпочато роботи з розроблення національних стандартів, гармонізованих з основоположними міжнародними стандартами щодо розрахунку пожежних ризиків, а саме:

– ISO 16732-1 Fire safety engineering – Fire risk assessment – Part 1: General;

– ISO/TR 16732-2 Fire safety engineering – Fire risk assessment – Part 2: Example of an office building;

– ISO/TR 16732-3 Fire safety engineering – Fire risk assessment – Part 3: Example of an industrial facility.

Тим, хто не володіє англійською мовою, підкажемо, що перелічені нормативні документи регламентують загальні вимоги щодо розрахунку (оцінювання) ризику, а також містять приклади відповідних розрахунків для офісної будівлі і промислового підприємства.

Хочеться побажати розробникам успіху і сподіватися, що ці стандарти будуть прийняті якнайшвидше. Задача ж “усього прогресивного людства” в тому, щоб якомога швидше переналаштуватися на роботу в умовах чинності нової постанови, що стосується розрахунку ризиків. Саме тому ми не сидимо склавши руки і вже сьогодні готові допомогти всім бажаючим у здійсненні подібних розрахунків.

Це може бути корисним для страхування на більш вигідних умовах, обґрунтування належних заходів щодо забезпечення пожежної безпеки і протипожежного захисту, з огляду на зменшення в майбутньому частоти перевірок об’єктів, що належать вам тощо.

Вас також зацікавить

Актуальність проведення розрахунків пожежних ризик... Останнім часом в Україні слово “пожежні ризики” можна віднести до категорії часто згадуваних. Що ж таке ці ризики, як проводиться їх оцінювання (розра...
“ПІДВОДНІ КАМЕНІ” ПРОТИПОЖЕЖНОГО ЗАХИСТУ... Я сторонник разделения труда. В Большом пусть поют, а я буду оперировать. Вот и хорошо. И никаких разрух… (Професор Преображенський) Про що йдеться ...
Успішна акредитація Друзі, ми раді повідомити Вам, що нарешті ми – повноцінний орган з інспектування! Здавалось б, звичайний листочок формату А4 зі звичайними буквами і ...
Інспектування відповідності систем протипожежного ... ТРЕТІЙ НЕ ЗАЙВИЙ, або про інспектування відповідності систем протипожежного захисту встановленим вимогам Як відомо, в Україні чинні державні будівел...